Fargerike rom – i framtidens bibliotek

Rapporten «Building Libraries for Tomorrow» av Jakob Laerkes og Patti Manolis forteller om arbeidet som 17 bibliotekledere fra 12 land har gjort de siste årene, gjennom et prosjekt med fokus på fremtidens bibliotek, støttet av Bill og Melinda Gates Foundations. De er del av et eget nettverk som heter International Network of Emerging Library Innovators (INELI), med representanter fra Australia, Chile, Danmark, Tyskland, Hellas, Norge, Singapore, Sverige, Nederland, Storbrittania og USA. I rapporten vises 24 bibliotek fram. Rapporten er interessant lesestoff for de som er i planleggingsfasen av nytt bibliotek, her er mye informasjon å hente – både fra de 24 bibliotekene, men også gode forslag til annen litteratur som kan være nyttig å se på i en planleggingsfase.

Planløsningsforslaget fra interiørarkitekten

Planløsningsforslag for Salangen bibliotek. Illustrasjon: Steinsvik arkitektkontor AS