Vårens kartleggingsturné under planlegging

Det er viktig for oss å bli enda bedre kjent med hvert enkelt bibliotek og de utfordringene de står overfor, knytte kontakter og ikke minst skape entusiasme og interesse, og forankre og gjøre prosjektet kjent hos bibliotekeierne.

Våren 2012 vil vi ha størst fokus på kartlegging av situasjonen ved bibliotekene i fylket der det også avklares hvilke bibliotek som skal gjennomgå større fysiske endringer som en del av prosjektet i 2013.

I ukene 17-20, 22 og 23 vil representanter fra fylkesbiblioteket besøke alle folkebibliotekene i fylket. Vi vil ta direkte kontakt med biblioteksjefen i kommunene, som så får som ansvar å avtale tid for møte med sin ledelse.

Besøket skal være gjennomført på 2,5 timer og inneholder tre deler:

1. Foto- og videodokumentasjon
  2. Intervju med biblioteksjef
  3. Møte med kommunens ledelse

Vårt mål er at disse besøkene skal gi oss en unik kunnskap og oversikt over  folkebibliotekene i fylket og deres utfordringer knytta til det å ha bibliotekrom som er funksjonelle og tilpasset  bibliotekenes samfunnsoppdrag. Vi ser fram til å møte alle og håper at vi sammen kan jobbe for at fylkets innbyggere får tilgang til gode og tilgjengelige bibliotek.

Bibliotekene er stedet for å være, lære, gjøre – og oppleve!