Stemningsrapport fra første kartleggingstur

Turen går til de to nabokommunene Gratangen og Lavangen i Sør-Troms. «Vi starter kartleggingen i mai, da slipper vi bekymre oss for isete veier og snøstorm» sa prosjektleder. Vel, alt kan ikke planlegges og vår første tur ut i fylket starter i en godt skodd leiebil i snøvær og slaps. Disse to bibliotekene ligger ikke så langt fra hverandre. Ei heller når det kommer til samarbeid. Alle de fire «Astafjordkommunene», det vil si Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad,  har et flott samarbeid seg i mellom på flere nivåer, nå også mellom bibliotekene. De samarbeider om å arrangere Astafjord litteraturfestival og er nå i gang med å formalisere samarbeidet gjennom en felles bibliotekplan som skal forankres politisk i alle kommunene.

Vi møter opp på kommunehuset i Gratangen kl 9 som avtalt, biblioteksjef Anita Bjørkli Karlsen tar i mot oss der, godt forberedt. Biblioteket er på flyttefot derfor velger vi å møte henne der og ikke i biblioteket. Biblioteket i Gratangen, som akkurat nå ligger i en gammel bygning med navn Eliborg, skal bli kombinasjonsbibliotek på skolen i Gratangsbotn. Her skal kulturhus-, skolebibliotek og folkebibliotekfunksjoner samles i ett stort og flott lokale. Dette arbeidet er definert som et pilotprosjekt under bibliotekromprosjektet, arbeidsgrupper er oppnevnt og man jobber med funksjonsbeskrivelser, prosjektsøknader og anbud. Først er det en times intervju med Anita, deretter møte med rådmann og skole- og oppvekstsjef.  Anita oppsummerer møtet når hun sier: Uten samarbeid får man ikke til mye!

Når klokka er 12 kjører vi videre til Lavangen og biblioteksjef Anne Strømmesen. Lavangen bibliotek er lett å finne og lappen i vinduet sier at her er det åpent. Anne tar i mot oss og vi får en liten omvisning i biblioteket, mens Trine filmer og fotograferer og så er intervjuet i gang i det fine lyd/bilde-studioet som de har her. I biblioteket er det aktivitet, dette er også et komibinasjonsbibliotek og elevene fra skolen bruker det flittig. Det reflekteres og tenkes, hva slags rolle har biblioteket i en kommune der det er ikke mindre enn seks andre forsamlingshus og hvordan kan man åpne biblioteket mer om ettermiddagen når det er stor aktivitet på skolen og i hallen rett ved siden av? Hvordan synliggjøre kommunens samiske og kvenske historie i bibliotekrommet?

«Ja takk, en full fornying ville ikke vært dumt», sier Anne og ser på sine nå ganske utdaterte gardiner og møblement. «Det hadde vært fint å legge bedre til rette for barnehagegruppa som kommer hit fast hver onsdag», er en av drømmene hennes.

Barneavdelingen på Lavangen bibliotek

Det er mye planlegging og mye logistikk som skal på plass når man skal ut på besøk, mange skal involveres og mye skal klaffe. Vi har jo også ganske store forhåpninger til besøket, til resultatet og det er nok derfor vi er litt spent alle sammen.  Vi skal komme med såkalt «åpne øyne» og det viktigste er å treffe de som har påvirkningsmulighet i forhold til det enkelte bibliotek. I dette møtet er hovedsaken å fortelle om bibliotekromprosjektet , bli kjent med hverandre, diskutere utviklingsmuligheter og legge en spire til videre samarbeid.

For oss handler om bevisstgjøring og om å starte en samtale rundt hva som er viktig å fokusere på i dette aktuelle biblioteket tilpasset det lokalsamfunnet man er i. Hva kan man gjøre anderledes? Hva bør vi fokusere på her hos oss? Hva kan gjøres for å legge bedre til rette for de aktivitetene vi vil ha i biblioteket? Biblioteksjefene er presset fra mange kanter, fra kommunens trange budsjetter til alt vi fra fylkebiblioteket forventer av dem. De gjør en formidabel jobb på tross av de begrensingene som fins og det skal de ha all ære for. Takk for at dere tar så godt i mot oss når vi kommer!

Mer om hvert enkelt bibliotek, referat fra intervjuene, filmer og fotografier blir lagt ut på bloggen etterhvert. Dere finner det under fanen kartlegging.