Fra teori til praksis

Nå er 2. prosjektår godt i gang og det tegner til å bli et spennende år. Det vi holder på med nå kan på mange måter oppsummeres i ordene «fra teori til praksis». I fjor dreide mye av jobben seg om å samle informasjon og bygge kompetanse – i år skal vi sette mange planer ut i livet og bruke kompetansen vi har skaffet oss. I arbeidsprosessene vi går inn i år benytter vi oss av de kontakter vi har knyttet og vi lærer mer og blir enda mer trygge på oss selv, endringsprosessene skjer først og fremst i oss selv – og der har vi lagt et godt grunnlag allerede.

Infoskjerm på Tårnby bibliotek utenfor København - med faktaopplysninger, diverse informasjon om arrangementer mm.

DOK-2030 «On site og On line i Troms – udvikling av integrerte fysiske og virtuelle bibliotekrom i Troms».

Så langt i år har vi vært med på oppstarten av studieemnet DOK-2030 som vi samarbeider med dokumentasjonsvitenskap på Universitetet i Tromsø og et utvalg folkebibliotek i fylket om. Det ble arrangert et felles oppstartsseminar for studenter og praksisbibliotek torsdag 17. og fredag 18. januar. Fredagen var vi på digital reise til tre bibliotek i Danmark, Åby og Viby bibliotek (to av bydelsbibliotekene i Århus) og Silkeborg bibliotek. De tok i mot oss på Skype, og viste oss sine digitale løsninger i sine fysiske bibliotekrom, ved hjelp av Ipader som de gikk rundt i rommene sine med. Det var en morsom ( og litt «sjøsyk») og veldig inspirerende (og billig) tur til Danmark! Studiet fokuserer også på samhandlingen mellom teori- og praksisfeltet. I vår er det ti studenter og de har allerede vært ute i praksis i folkebibliotekene i Målselv, Lenvik, Karlsøy og Tromsø og på fylkesbiblioteket. I etterkant av praksisen skal studentene utarbeide et prosjekt i fellesskap med sitt bibliotek, så her vil det etterhvert skje spennende endringer også i bibliotekrommene.

Avklaringsmøter og oppstart av utviklingsprosjektene

Vi er nå i gang med å finne form og retning for de ulike utviklingsprosjektene som skal gjennomføres i Bardu, Lenvik, Lavangen, Salangen og Kvænangen i løpet av året. I Bardu har lokaliseringen vært et tema i lokalpressen, og det er flott å se at så mange engasjerer seg for biblioteket sitt. 4. og 5. mars 2013 skal vi arrangere en workshop i Bardu sammen med arkitekt Mette Milling. I Lenvik setter vi igang et brukerinvolveringsprosjekt med ungdommer i alderen 13-16 år, «Ungdom i bibliotekrommet». I samarbeid med Lenvik folkebibliotek skal bibliotekromprosjektet kjøre en idédugnad sammen med en gruppe ungdommer fra Finnsnes. Hvem er ungdommen på Finnsnes? Hva ønsker de seg av det nye biblioteket i kunnskapsparken? Og hvilke tjenester ønsker man seg og hvordan kan vi tilpasse det nye bibliotekrommet til målgruppas aktiviteter og ønsker? Vi reiser snart til Salangen og Lavangen for å diskutere løsninger og framdrift for prosjektene der, og til høsten starter vi opp i Kvænangen.

Bardu folkebibliotek ligger i kommunehuset på Setermoen og er klar for oppussing, her kommer det til å skje store forandringer i løpet av året!

Pilotprosjektet Gratangen kombinasjonsbibliotek åpner forhåpentligvis sine dører på denne siden av sommeren. Anbudet, basert på møbleringsplanen som ble laget på workshop sammen med Mette Milling i august 2012, er nå ute og man venter spent på resultatet.

Kompetansearbeid – alltid og kontinuerlig

En viktig del av arbeidet med bibliotekrommet er fokus på samlingsutvikling og kassering. Vi må ha plass til folk og aktiviteter og vi må være bevisst på vår lokale profil og hva vi fyller rommene med. 23. januar arrangerte vi CREW – kurs i kassering med Jannicke Røgler fra Buskerud fylkesbibliotek som kursleder. Over 40 deltakere, plassert i til sammen 7 lyd- og bildestudioer i fylket fulgte kurset. I etterkant har vi hørt stygge rykter om geriljabibliotekarer som går til angrep på sine samlinger.

Vi har i tillegg begynt å planlegge et bibliotekromseminar til høsten. Her ønsker vi blant annet «å møte oss selv i døra og se på oss selv med nye øyne» gjennom alt billedmateriale vi har etter kartleggingsturene i fjor. Følg med, følg med!