Gratangens nye stolthet på vei

Bibliotekets visjon er Tett på. Gratangen er et lite samfunn, men brukergruppa er mangfoldig. Biblioteket skal være et godt sted å være for alle.

Det nye kombinasjonsbiblioteket i Gratangen skal integrere folke- og skolebibliotekfunksjoner, samtidig skal lokalene også være hele kommunens samlings- og møtested og ivareta kulturhusfunksjoner. Bibliotekets rolle som læringsarena, uformell møteplass, kultur- og aktivitetsarena i lokalsamfunnet var hovedfokuset da vi sammen med arkitekt Mette Milling arrangerte workshop og tegnet biblioteket. Nå er snart biblioteket er realitet.

Arbeidet med å montere møbler er godt i gang, i de kommende ukene vil spesialbestilte møbler komme på plass og flyttingen av bibliotekets materialer fra Eliborg (de gamle lokalene) starte. Vi ser fram til å se det endelige resultatet!

Utsikt fra innerste del av hovedrommet

Tallerkenhyller

Loungeavdeling - med hyller til aviser og tidsskrifter

Barnekroken - her venter vi på flere hyller, krybber og "eventyrsomkledningsrom"