Nå setter vi i gang!

Utsikt fra skjæran mot Nordkjosbotn. Foto: Klara Johansen

Ja, det er et vakkert fylke vi holder til i! Og nå skal fylkesbiblioteket ut å besøke alle de vakre biblioteksjefene og folkebibliotekene vi også har her. Kartleggingsturnéen i bibliotekromprosjektet starter nå og kommer til å vare ut september 2012.    Biblioteksjefene Anita Bjørkli Karlsen i Gratangen og Anne Strømmesen i Lavangen er klar for å motta oss i morgen 3. mai 2012.

Hvorfor skal vi kartlegge?

Målet med bibliotekromprosjektet er å utvikle bibliotekrommene i Troms til å bli endringsorienterte rom tilpasset det lokale behovet og samfunnsoppdraget folkebibliotekene har. Vi kjenner folkebibliotekene i fylket ganske godt fra før, men ønsker likevel bruke  tid til å besøke alle i oppstarten av dette prosjektet. Det er viktig å treffe alle «der hjemme».

Bibliotekromprosjektet handler om  at vi sammen skal bli mer endringskompetente og bevisst på hvordan man på best mulig måte tilrettelegger for alle de ulike aktivitetene som kan skje i biblioteket og hvordan biblioteket kan bli eller styrke sin posisjon som møtested i lokalsamfunnet. Vi kommer for å invitere til samarbeid og dialog, for å høre hvilke planer  og drømmer man har – ved hjelp av prosjekt- og utviklingsmidlene kommer vi nå med muligheter for forandring!

I prosjektet har vi mulighet til å gå i samarbeid med kommunene om ulike fysiske endringer, oppgraderinger, ombygginger eller lignende. For å kunne gjøre avtaler med kommunene, og tilpasse prosessen til reelle behov er det viktig å få en god oversikt over hvordan situasjonen er i de ulike bibliotekene, Det er viktig for oss å bli enda bedre kjent med hvert enkelt bibliotek og de utfordringene de står over for. Vi skal knytte kontakter og skape entusiasme og interesse, og ikke minst: møte bibliotekeierne slik at de blir kjent med prosjektet og ser de mulighetene som ligger her.

Vi ønsker å høre hva de ulike kommunene drømmer om for sitt bibliotek og drøfte hvordan vi sammen kan jobbe for at kommunenes innbyggere får tilgang til enda bedre bibliotekrom!

Med besøket ønsker vi å se på status nå og høre om framtidsdrømmer for bibliotekrommene med fokus på forbedringer, utfordringer og realistiske utviklingsmuligheter. Man kan ikke være like god på alt, men må ta valg om hva man skal fokusere på og hvilke prioriteringer man skal gjøre. Det er biblioteksjefene og kommunens ledelse som er eksperter på det aktuelle lokalsamfunnet og deres bibliotek, vi kommer «med åpne øyne» og ønsker å få en god dialog rundt temaet: Hvis du ser bort i fra alle praktiske og tekniske begrensninger – hvilke ønsker har du for ditt bibliotek?