Reisebrev fra Paris

Som dere kanskje har fått med dere fikk jeg som prosjektleder for bibliotekromprosjektet anledning til å reise til Paris i august for å fortelle om vårt arbeid på en konferanse arrangert av seksjonen for bibliotekbygg i bibliotekorganisasjonen IFLA. I tillegg til foredraget som jeg holdt skrev jeg en artikkel, som vil bli tilgjengelig på IFLAs nettsted, men som du kan lese her om du vil.

ifla paris

Fra konferansesalen – paneldebatanter gjør seg klar.

For en opplevelse det ble! Det er en anerkjennelse  å bli plukket ut til å presentere det man jobber med internasjonalt. Nå i etterkant er det veldig godt å kjenne på stoltheten av at det vi jobber med blir tatt seriøst og ses på som interessant og spennende for folk «fra hele verden». På konferansen deltok bibliotekledere, bibliotekarer, arkitekter og studenter fra tilsammen 20 land. Og det jeg hadde å fortelle ble veldig godt mottatt. Det var lagt opp til at folk kunne stille spørsmål etter foredraget og fem stykker tok ordet og kom med gode tilbakemeldinger, spørsmål og kommentarer som ga meg muligheten til å utdype og fortelle mer om de ulike delene av prosjektet. Det er jo begrenset hvor mye man får sagt på 20 minutter, så det gjelder å skape interesse slik at folk tar kontakt med deg i etterkant eller leser artikkelen.

Første dagen på konferansen ble avsluttet med mottakelse og omvisning i det ærverdige biblioteket i Paris sitt rådhus, Biblioteque Hotel de Ville

Første dagen av konferansen ble avsluttet med mottakelse og omvisning i det ærverdige biblioteket i Paris sitt rådhus, Biblioteque Hotel de Ville

Konferansens tema var: Space and collections – Earning their keep. Det var mange andre interessante innlegg som jeg ønsker å trekke fram. Disse er tilgjengelig fra IFLAs nettside. De foredragene med mest relevans for oss og som jeg vil trekke ekstra fram er:

• Jakob Guillois Lærkes fra Gladsaxe bibliotek i Danmark som la fram en rapport hvor han og en gruppe har vurdert 17 nye bibliotekprosjekter fra ulike land og trekker fram trender, nye løsninger og utfordringer byggeprosjektene har støtt på: «Building libraries for tomorrow».
  • Eva Olson fra Malmø bibliotek som fortalte om utviklingsarbeidet deres: «The library as a meeting space in the city center».
  • Maggie Farrell og Evett Ruffcorn fra University of Wyoming, USA: «Transforming old spaces into new functions». Også fagbibliotekene fokuserer nå på å «åpne opp» sine rom og skape mer rom for folk og aktiviteter. De fokuserte på hvor viktig det er at man planlegger godt før man begynner å designe rommene og at det viktigste er change of attitude!
  • Gillian M. McCombs og Anita Picozzi Moran fra Southern Methodist University, USA: Om hvor viktig det er å ha gode planer i omstillingsprosesser. «The Die is not yet cast: The value of keeping an open mind and being agile throuout all phases of the renovation planning cycle».
  • Joseph Hafner og Diane Koen fra McGill University i Canada: Hvordan gjøre endringer og samtidig ha med seg brukerne, når tiden er knapp og ressursene minker? De prøver også å svare på det aller vanskeligste spørsmålet: Hva kan vi slutte å gjøre? «The perfect storm: Integrating collections and people in record time while adressing user needs».
  • Anda Baklane fra National Library of Latvia i Riga: Om den lange prosessen fram til at de nå endelig har åpnet sitt nye nasjonalbibliotek i 14 etasjer (42 000 kvm): «The Long Road to the Castle of light». Som en kuriositet, se hvordan innbyggerne i Riga dannet en kjede for å flytte bøkene fra det gamle biblioteket til det nye.
  • Paula Kelly fra Melbourne i Australia skulle ha vært på konferansen for å fortelle om byens store satsing på bibliotekutvikling, men ble forhindret fra å delta. En av de ansvarlige for konferansen leste opp hennes foredrag og det hørtes veldig spennende ut. Et av målene er at det ikke skal være mer enn 20 minutter å gå mellom hvert bibliotek i byen. Jeg gleder meg til å lese hennes artikkel – det oste av innovasjon og spennende løsninger – med fokus på folk, lokal tilknytning og opplevelser: «A Three Card Trick: Three New World Class Libraries in the World`s Most Livable City».
  • Celine Leclaire fra Mediatheque de Roubaix i Frankrike som fortalte om bibliotekets utviklingsprosjekter og om utfordringer og muligheter i involvering av både personalet og brukerne i prosessene: «Roubaix Public Library».
  • Vicki McDonald fra State Library of New South Wales i Australia: Om brukermedvirkning «Adapting library spaces to enable collection engagement by diverse audiences: A case study of the State Library of New South Wales».
Biblioteque nationale de France -

Biblioteque nationale de France

Jeg hadde i tillegg planer om å få besøkt noen bibliotek i Paris (der er ikke mindre enn over 60 stk å velge mellom), men det viste seg dessverre at det var helligdag fredag 15. august og alle bibliotek var stengt både fredagen og lørdagen. Jeg fikk imidlertid besøkt Nasjonalbiblioteket, som imponerer med sin størrelse, selvfølgelig. Og så gikk jeg hver dag forbi (men uten å få komme inn) det lokale biblioteket, som lå 100 meter fra mitt hotell, Biblioteque Marguerite Durand.

Biblioteque Marguerite Durand